מי זכאי לעלות לישראל?

לאחרונה נרשמה בישראל זרם של מהגרים לא-יהודים מרוסיה ואוקראינה. אנשים אלו אמנם אינם עונים להגדרת יהדות כהגדרתה בהלכה, אך לא ניתן לקבלם כאזרחי ישראל ולהישאר ללא זכויות אזרחות.

ממשלתו החדשה של ראש הממשלה נתניהו בוחנת בימים אלה את חוק השבות, המגדיר מי יכול לעלות לישראל. הם מתכננים להסיר את מה שמכונה "סעיף הנכדים", המתיר לילדים ולנכדים לא יהודים של יהודים וכן לבני זוג של יהודים להגר.

מהי עלייה?

כל מי שזכאי לפי חוק השבות להפוך לאזרח יהודי בישראל זכאי לעלות. הדבר חל הן על יהודים ממוצא יהודי והן על בעלי מוצא יהודי, כגון בני זוגם, ילדיהם ונכדיהם.

רבים רואים בקבלת עלייה החלטה משנה חיים, המספקת להם הזדמנות להתחבר מחדש לשורשים ולתרום לחוסנה של ישראל.

אויבי ישראל צריכים לשים לב להצהרה הנועזת הזו; היא תישאר איתנה לא משנה מה יבוא בדרכם וצריכה לקבל את ישראל כפי שהיא.

יהודים דתיים רבים קשרו את העלייה עם ביאת המשיח, אשר יגאל את ישראל משלטון הגויים ויחזיר את יהדות העולם לארץ אבותיהם תחת התיאוקרטיה ההלכתית. אולם ככל שחלף הזמן והאילוצים הכלכליים והפוליטיים נכנסו, השתנו סדרי העדיפויות לגבי מי צריך להגיע לישראל; כעת מוטלת על מדינת ישראל לנהל את המפעל הזה.

איך נוכל למצוא אזרחות?

אזרחות בישראל היא מעמד חוקי המאפשר ליחידים לחיות, לעבוד וללמוד כאן. בנוסף, היא מעניקה להם זכות הצבעה בבחירות ולהחזיק בדרכונים ישראליים.

סעיף 1 לחוק השבות קובע כי לכל היהודים הזכות לעלות ולהיות אזרחי ישראל, לרבות בני זוג, ילדים ונכדים של מהגרים יהודים – למעט מי שהמירו מרצונם לדת אחרת.

עם זאת, אזרחות בישראל עשויה להיות תהליך מאתגר ורכישתו עשויה להימשך שנים. למחפשים אזרחות מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין מנוסה לסיוע.

כיצד נוכל למצוא איחוד משפחות?

איחוד משפחות בישראל הוא זכות חוקית המוענקת לעולים שהתגוררו כתושבי קבע במשך חמש שנים או יותר. כדי להיות זכאים להגר במסגרת תוכנית זו, על המועמדים לעמוד בקריטריונים מסוימים כגון ויתור על אזרחות אחרת; חיים בישראל עם מערכת יחסים מקובלת עם אזרח ישראלי; ומוכיחים שישראל היא מקום מגוריהם העיקרי.

עם זאת, חוק איחוד משפחות זכה לביקורת מצד פלסטינים וארגוני זכויות אדם בשל אפליה נגד זוגות הנישאים לבני זוג מהגדה המערבית הכבושה או מזרח ירושלים וכן מ"מדינות אויב" כמו סוריה, לבנון, עיראק ואיראן.

החוקים אוסרים על אזרחים זרים ליזום קשרים עם פלסטינים החיים בגדה המערבית הכבושה, מה שמוביל זוגות רבים שאינם ישראלים לבטל את הסכמתם לנישואים למרות רצונם בכך. יתר על כן, ילדים רבים חסרים מעמד חוקי המגביל את הגישה שלהם לשירותי חינוך ושירותי בריאות.

איך נוכל למצוא התיישבות?

חוק השבות מאפשר לכל אדם בעל שורשים יהודיים לעלות לישראל; עם זאת, מהגרים לא-יהודים מטופלים לעתים קרובות כאזרחים סוג ב'.

האופי הלאומני האתנו-לאומי של ישראל, מדיניות ההתאגדות ותקנות ההתאזרחות המחמירות של ישראל תורמים כולם למדיניות הגירה מרחיקה כלפי מהגרים לא אתניים.

הגירת עבודה לישראל היא אחד מהזרמים העיקריים של מהגרים כיום, וחלק ניכר מכוח העבודה שלהם מורכב ממהגרים בלתי סדירים.

עובדים אלו נכנסים לישראל באשרת תייר או ללא אישור עבודה מתאים ועובדים שלא כדין. מי שיימצא עובר על חוק זה צפוי לקנסות כבדים ולמאסר אפשרי עם שובם לארצות מוצאם.

לפרטים נוספים : https://lawoffice.org.il/%D7%A2%D7%9C%D7%99%D7%94-%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C/